Súhrn roka 2011 z pohľadu EMILiSS

Tento článok opisuje vznik projektu, súhrn meraní a zhodnotenie výsledkov práce so systémom EMILiSS za rok 2011.
Autor textu : Richard Tóth

Rok 2011.
Pre niekoho rok plný sklamaní, pre iných rok splnených prianí.

Hoc tento rok priniesol menšie množstvo fotogenických búrok na západnom slovensku v porovnaní s rokom 2010, môžem si urobiť do zápisníka pomyselnú čiarku s poznámkou: Úspešný!. A to všetko právom. Tento rok bol v dejinách Stormchasers.sk zlomovým. Prešli sme totiž zo statického dokumentovania búrok k dynamicky sa meniacemu a zlepšovanému projektu EMILiSS .
U niekoho tento ambiciózny projekt vyvolá spomienky na film Twister, pre iných je to možno len dáka hlúposť. Pre mňa to však je splnený sen. Sen ktorý som začal snívať už tri roky dozadu. Sen, ktorý som chcel premeniť na šancu vytvoriť niečo nové, niečo, čo v slovenských končinách nejestvovalo. Na niečo, čo môže v blízkej budúcnosti pomôcť iným. Podarilo sa. Skice, myšlienky v hlave,sny To všetko sa začalo po veľkom odhodlaní meniť na realitu, ktorá dávala projektu každým novým dňom lepšiu tvár, nové predpolady.

Po roku vlastného vývoja, skúmania možností a technológií sa začala rysovať kľúčová časť projektu : ALD Advanced Lightning detection . Spočiatku malé dielo, ktoré okrem blikania pri blesku nič iné nevedelo. Nič, čím by bolo dobré sa chváliť svetu. Vôľa prepojiť toto blikátko na niečo užitočné, schopné konkurovať iným prístrojom, ktoré sa predávajú po svete za nehorázne ceny, nakoniec prekonala vedomostné i technologické hranice a pomohla vytvoriť plnohodnotný prístroj, ktorý v súčastnom stave existuje v jedinom exempláre, a je schopný detekovať až 98% všetkých druhov elektrických výbojov v búrkach Postupom času pribúdali nové funkcie, nové komunikačné rozhranie, nové algoritmy. Dnes, je tento prístroj schopný okrem detekovania výbojov merať aj EM energiu búrky, ktorá má nezanedbateľný vplyv na ďalší vývoj sledovanej búrky. Zlepšovali sa výpočty, zlepšovala sa presnosť meraní. Vznikla plnohodnotná softwarová podpora, ktorá dokáže pružne reagovať na potreby meraní priamo v centre diania. Software nesie hrdo názov : ALD V3 .

Novým prvkom, ktorý bolo potrebné do projektu začleniť, bolo meranie celkom bežných, no potrebných údajov : Sila, smer, nárazy vetra, teplota, tlak, vlhkosť . Po pátraní po produktoch, ktoré by dokázali splniť náročné požiadavky na mobilitu, presnosť a stabilitu sa na mňa usmialo šťastie v podobe americkej firmy Barani design. Po dlhých diskusiách s majiteľom a zakladateľom tejto spoločnosti bolo rozhodnuté. Slovo dalo slovo, a do vienka EMILiSS pribudli subprojekty M.A.P. a W.E.R.A., ktoré dokázali spojiť presnosť, mobilitu a kvalitu meraní do jedného kompaktného celku.
Mobilita hrala vo vzniku EMILiSS veľkú rolu. Bez nej by totiž nemohli byť robené merania takmer v jadre búrok. Preto si to vyžadovalo niečo nové. Tým novým bola MPP Multipurpose platform, teda konzola, ktorá nesie všetky meracie prístroje, pričom zachováva to najpodstatnejšie v búrkach pevnosť a spoľahlivosť. Náročné testy aerodynamiky, kombinované testy teplom, chladom, zrážkami, ale i pieskom, blatom a všetkými ostatnými záležitosťami, ktoré môžu pri každej búrke striehnuť na chaserov si vynútili materiály na prvý pohľad lacné, no poskytujúce flexibilitu a pevnosť, pri zachovaní nízkej hmotnosti.
Po prvých úspešných skúškach v náročnom teréne, začalo byť potrebné pridať nový subprojekt, ktorý by vykryl medzeru v meraniach pri nočných búrkach, kedy bežná technika zlyháva, najmä v dôsledku nedostatku svetla. I v takýchto podmienkach však búrky poskytujú dostatok svetla, nie však toho, ktoré je vidno. Vznikol IRES Infrared Spectrum Analyser, ktorý skenuje sledovanú oblasť v blízkom infračervenom svetle. Vďaka týmto meraniam sme získali možnosť získavať dáta v spektre, ktoré ukázalo, že búrka nie je iba hromadou oblakov, z ktorých sem tam lietajú blesky. Nespočetné množstvo výchyliek, ktoré poukazujú na narušenia infračerveného spektra nielen pri samotných výbojoch, dokazuje, že búrka je extrémne komplikovaný dynamický proces, ktorý nemožno opísať pár atribútmi.
Dlhú dobu sa však s EMILiSS jazdilo takpovediac naslepo, podľa mapy, odhadov,ale i predošlých skúseností. Nedalo to na seba dlho čakať, a k existujúcim prístrojom pribudol GPS modul IV generácie, s presnosťou na 10cm. Umožnil tak doplniť už existujúce systémy o presnú polohu, čas, a zjednodušil tzv. Storm tracking, čo je v preklade trasovanie búrky. To je podstatné najmä pri rozhodnutiach v teréne, či sa za danou búrkou oplatí ešte ísť, alebo už bunka naberá rýchlosť a nie je možné ju predbehnúť.

A aké to bolo brázdiť cesty vybavený technikou, ktorú ťažko možno nájsť na nejakých lacných e-shopoch? Ak opomeniem úsmevné situácie, keď policajné vozidlo brzdilo odušu, pretože si policajný príslušníci mysleli, že sa jedná o nové radarové vozidlo, boli to príjemné pocity, ktoré mi dávali vedieť, že robím niečo nielen pre seba, ale vďaka nameraným a následne analyzovaným údajom i pre ostatných. Už iba samotné pochopenie búrky ako takej, môže pomôcť chrániť nielen hodnotné majetky, ale aj to najcennejšie čo máme- ľudské životy. Vďaka spolupráci v celom tíme sme totiž schopný predpovedať tendenciu vzniku búrky, jej pravdepodobný smer, a najmä analýzou dôsledkov búrky a iných poveternostných situácií sa môže verejnosť naučiť, ako sa pri búrkach správať, ako sa chrániť. Verím, že v blízkej budúcnosti tento projekt pomôže minimalizovať škody a obete a že vďaka tomuto projektu búrka ostane naďalej krásnym zážitkom, ktorý nikoho neohrozí, pre nespočet ľudí.
Na záver niekoľko čísiel , ktoré charakterizujú tento rok pri meraniach EMILiSS.

Celkový počet zaznamenaných výbojov : 37348
Celkový počet meraní systémom EMILiSS : 21
Najvyššia blesková aktivita : 8 bleskov/sekundu , 217 bleskov/minútu
Najvyššia nameraná EM energia búrky : 174mG
Najvyššia IRp : 700 oMp
Najvyššia nameraná rýchlosť vetra : 112 km/h
Najvyšší nameraný náraz vetra : 35,8 m/s
Najvyšší pokles teploty nameraný pri búrke : 15 °C
Najnižší nameraný tlak počas búrky : 986 hPa
Najbližší úder blesku : <70m
Najväčší detekovaný okruh : >140km
Celkový počet najazdených km : 3426