(ne)búrka Bratislava 22.6.2011

Miesto pozorovania: Zohor
Pozorovatelia: Drobec,Pavol Škoda+Katka,Peter Kulla,Ivan Škoda+Veronika
Autor textu: Drobec

Dlho som premýšľal, či napísať tento článok. Nakoniec som sa rozhodol, že ukážem aj odvrátenú stranu stormchasingu. Toto je príklad, keď ľudia vybehnú na chasing a skončí to sklamaním a niekoľkými bodnutiami od komárov a inej prízemnej hávede – ale pekne po poriadku.

Dnešný deň mal byť vlajková loď stormchasingu, nielen predpovednými modelmi, ale aj historicky osvedčeným dátumom – 22.06. – v minulosti v tento deň (+- pár dní) sa diali silné meteorologické udalosti. Dnes sa udiali tiež – predpovede ESTOFEXu aj SKYWARNu sa napĺňali a už napoludnie  začala vznikať búrková činnosť na JZ Nemecka. Postupne sa vytvorila silná línia búrok od  JV Nemecka cez Česko až do Poľska, ktorá postupovala na východ, severovýchod. Predpovedné modely na JZ Slovenska síce sľubovali miernejšie prejavy, ale keď som videl tú rozbehnutú mašinériu, čo sa valila 300km na nás…
Dokonca tu panovali ideálne podmienky – celý deň prebiehala vytrvalá insolácia, už o 13.00 bolo 30°C bez rušivých cirrusov s miernym JV vetrom. Celá táto nahriata vzduchová hmota čakala na príchod búrkovej línie.

Celý deň som sledoval radar a podľa rýchlosti búrkovej línie som to odhadol na 20.30 CEST až 21.00 CEST – čas, keď to dorazí k JZ hranici Slovenska. Času som teda mal dosť na prácu, rodinu a potom zábavu. Večer o 20tej som sa skontaktoval s Pavlom Škodom, ten bol na turistike v okolí Stupavy a dohodli sme sa, že  Zohor bude ideálne miesto na pozorovanie. Po chvíli a radarovom update som vyštartoval z Bratislavy a o 21.oo dorazil a rozložil statív. O chvíľu prišiel aj Pavol s Katkou a venovali sme pozornosť novovzniknutej bunke pred líniou.

Mala veľmi rýchly vývoj, hneď začala elektricky žiť CG výbojmi – zachytiť sa podarilo iba tri..

Ako rýchlo vznikla, tak aj skončila. Tešili sme sa na postupujúcu líniu, ako naschvál na 30 min. nefungoval radar a pohľad na príliš svetlý horizont neveštil nič dobré. Medzitým dorazil Ivan s Petrom, nabehol aj radar a bolo všetkým jasné, že je koniec. Búrková línia sa úplne rozpadla, doslova sa vyparil jej južný koniec a aktivita sa presunula od Brna vyššie. Celý “rakúský chvost” prestal fungovať aj napriek stále ideálnym podmienkám.

Na záver dodám, že okolo polnoci sa cez Bratislavu prehnali silné nárazy vetra. Pravdepodobne to vyfúklo z rozpadnutej línie búrok, nemám relevantné dáta k overeniu, takže nebudem ďalej fabulovať.
Aj takto vyzerá stormchasing, a to vo veľa prípadoch. Dala by sa o tom napísať celkom hrubá kniha, možno ju niekedy vydám. 🙂